Com reconèixer les contraccions de part

Comences les darreres setmanes de l’embaràs i els nervis estan a flor de pell. Tens moltes ganes que arribi el gran dia, de veure-li la carona, de tenir el teu nadó al teu costat. És un moment esperat, anhelat i pel qual has esperat gairebé 40 setmanes o més… I de cop, comencen les contraccions.

Són moments de nervis, d’incertesa. He d’anar a l’hospital? M’espero? Ho agafem tot per si ens quedem? A veure, comptaré cada quants minuts tinc contraccions i decidim… Els cursos pre-part amb les llevadores i els consells del vostre ginecòleg/òloga hauran servit per explicar-vos com són les contraccions de part i ajudar-vos a distingir-les. Però és molt normal que sorgeixin dubtes sobre quan és el moment idoni per agafar el cotxe i dirigir-se cap a l’hospital.

A les darreres visites de control ginecològic es realitzaran corretges per monitoritzar l’estat del nadó i segurament us realitzaran un petit tacte vaginal per veure com està el coll de l’úter. En aquestes visites el metge us aportarà molta informació i us donarà els consells sobre com actuar, però avui us donarem algunes recomanacions per detectar la fase prodròmica, on es manifesten els senyals que indiquen que el part és a prop.

Una de les coses que sol passar dies abans del part és eliminar el tap mucós que es troba dins de la vagina. La pèrdua d’aquest moc o cos gelatinós se sol produir entre una setmana o 10 dies abans del part i serà un senyal d’alerta que indica que el gran dia s’acosta.

Lògicament, un trencament d’aigües indicaria que hauríem d’anar cap a l’hospital perquè és un senyal inequívoc que el procés previ al part ha començat. Aquest moment sol ser molt escandalós ja que la mare expulsa una gran quantitat de líquid amniòtic. Cal tenir en compte que hi ha moltes ocasions on mai es trenca la bossa de forma natural i ha de ser el metge o la llevadora qui ho provoca, de manera que no espereu aquest moment perquè potser no arribi de forma espontània.

I, finalment, l’indicador més fiable de l’inici del part són les contraccions regulars. Segurament durant el tercer trimestre de gestació, hauràs notat les famoses contraccions de Braxton Hicks, unes “falses” contraccions on el coll de l’úter es contrau i dilata per facilitar la sortida del nadó. Són contraccions d’entrenament, no són doloroses ni regulars i per això la principal diferència amb les contraccions de part.

El temps entre contracció i contracció és clau per distingir-les. A més, les contraccions de part són intenses, duren aproximadament un minut i es produeixen unes tres contraccions cada 10 minuts. Quan notis aquesta regularitat o hagis trencat aigües, dirigeix-te com més aviat millor a l’hospital perquè el gran moment és a punt d’arribar.

Recorda agafar la bossa de l’hospital amb tot el necessari per a la mare i el nadó i el kit de recollida de les cèl·lules mare perquè ben aviat arribarà el teu nadó al món.

Leave a reply